Rodinné a sociální prostředí adolescentů s predelikventním a delikventním chováním

Cílem této práce bylo zmapovat rodinné a širší sociální prostředí mladistvých s predelikventním a delikventním chováním v rámci vymezených kategorií, v nichž byly sledovanými osobami rodiče (matka, otec), nevlastní rodiče (nevlastní otec, matka), sourozenci, prarodiče a jiní příbuzní a kategorie dom...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Korotvičková, Irena (Autor práce)
Další autoři: Klimusová, Helena, 1973- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2006.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/45983/ff_m/
Obálka
Popis
Shrnutí:Cílem této práce bylo zmapovat rodinné a širší sociální prostředí mladistvých s predelikventním a delikventním chováním v rámci vymezených kategorií, v nichž byly sledovanými osobami rodiče (matka, otec), nevlastní rodiče (nevlastní otec, matka), sourozenci, prarodiče a jiní příbuzní a kategorie domov a dětství. Do pojmu širšího sociálního prostředí jsme zahrnuli jednak jiné důležité osoby (jiní dospělí, intimní partneři), kamarády, ale také užívání návykových látek a také z našeho pohledu další důležité kategorie jako vzor, vztah ke zvířatům, víra. Vazby k rodině a jiným důležitým osobám jsme hodnotili v kategoriích slabé a silné řízení (tedy direktivnost/nedirektivnost, resp. zájem/nezájem o dítě), emocionální vztah k dítěti (pozitivní, negativní), společné žádoucí či nežádoucí aktivity, autoritativnost/neautoritativnost, fyzické tresty a případné týrání. Nástrojem k získání těchto informací byl strukturovaný rozhovor (v praxi vedený spíše jako polostrukturovaný), který.
The aim of this study was to explore the family and social environment of the adolescents with pre-delinquent and delinquent behavior. The monitored categories were parents (also foster-parents), siblings (also stepbrothers and stepsisters), grandparents, other relatives, home and childhood. The term social environment included other important persons, friends (peers) and also drug use, relationship with animals, religion and ideal. The relationship with family and important persons was monitored in categories: weak/strong control, negative/positive emotional relationship with the child, socially acceptable/unacceptable activities, authoritative/nonauthoritative, physical punishment and child abuse. The method used in our study was structured (semi-structured) interview, which was analyzed according to the categories mentioned above. The sample included 12 children (6 boys and 6 girls) at the age between 15 and 18 years. The results can be briefly summarized: respondents families and .
Popis jednotky:Vedoucí práce: Helena Klimusová.
Fyzický popis:112 l., [6] l. příl.