Image geografie z pohledu žáků /

Disertační práce předkládá výzkum zaměřený na image geografie, jakožto školního předmětu, z pohledu žáků. V dlouhodobém horizontu můžeme celosvětově sledovat upadající tendenci v hodinové dotaci nebo i nepochopení užitečnosti samotného předmětu, ať už žáky nebo společností. Cílem práce proto bylo zj...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Korvasová, Veronika (Autor práce)
Další autoři: Knecht, Petr, 1981- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2024
Témata:
On-line přístup:https://is.muni.cz/th/ahq6e/
Obálka
Popis
Shrnutí:Disertační práce předkládá výzkum zaměřený na image geografie, jakožto školního předmětu, z pohledu žáků. V dlouhodobém horizontu můžeme celosvětově sledovat upadající tendenci v hodinové dotaci nebo i nepochopení užitečnosti samotného předmětu, ať už žáky nebo společností. Cílem práce proto bylo zjistit přístup českých žáků k předmětu zeměpis a vyhodnotit faktory, které nejvíce ovlivňují vztah žáků k předmětů. Dalším cílem bylo ověřit i teoretický model image geografie. Bylo provedeno dotazníkové šetření a byly získáno 1023 odpovědí od respondentů v posledních ročnících základní školy. Data byla vyhodnocena pomocí více analýz (reliabilita, EFA, deskriptivní statistiky). Teoretický model image geografie byl ověřen pomocí konfirmatorní faktorové analýzy (CFA). Bylo zjištěno, že žáci mají ke geografii neutrální vztah. Jako hlavní faktor ovlivňující image geografie byla vyhodnocena osoba učitele, i v závislosti na učebních metodách, které využívá. Závěrem lze shrnout, že geografie se ani
The dissertation thesis presents research on the image of geography as a school subject from the perspective of students. In the long term, we can observe a worldwide trend of declining lesson allocation or even a lack of understanding of the usefulness of the subject itself, both by students and society. Therefore, this study aimed to determine the image of geography from the perspective of Czech students and to evaluate the factors that most influence the image of geography. Another aim was to test a theoretical model of the image of geography. A questionnaire survey was conducted, and 1023 responses were obtained from respondents in their final year of lower secondary school. The data were evaluated using multiple analyses (reliability, EFA, descriptive statistics). The theoretical model of the image of geography was tested using confirmatory factor analysis (CFA). It was found that students have a neutral attitude towards geography. The teacher's presence was evaluated as the main
Popis jednotky:Vedoucí práce: Petr Knecht
Fyzický popis:151 listů