%0 Manuscript %A Hovořáková, Ivana %E Hanušová, Světlana, 1963- %D 2017 %G Czech %T Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka %U http://is.muni.cz/th/104817/pedf_d/ %X Disertační práce se zaměřuje na strategie učení se cizímu jazyku u vysoce specifické skupiny - u nevidomých vysokoškolských studentů. Výzkumem strategií učení se cizímu jazyku se věnovala řada výzkumů, žádný z nich se však nevěnoval nevidomým. Počty vysokoškolských nevidomých studentů jsou natolik vysoké, že by měly vzbuzovat zájem vyučujících o to, jak je co nejlépe učit. Používání strategií učení je považováno za podmínku jednoduššího, efektivnějšího a zábavnějšího celoživotního učení. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou představeny tři hlavní koncepty, které tvoří teoretická východiska práce. První kapitola představuje typy zrakových postižení, vzdělávání nevidomých v chronologickém hledisku včetně podmínek a podpory v terciárním vzdělávání v dnešní době. Ve druhé kapitole jsou uvedeny nejvýznamnější teorie osvojování cizího jazyka a současné výukové metody s uvedením specifik vztahujících se k nevidomým studentům. Třetí kapitola se zab