Liberec jako centrum německo-českého výtvarného umění v první polovině 20. století

Předložená práce se snaží přiblížit spolkovou činnost a tvorbu německy hovořících výtvarných umělců v Liberci v první polovině 20. století. K jejímu pochopení je nutná znalost souvislostí a vazeb, doposud zcela opomíjených, které předurčily meziválečný vývoj výtvarné umělecké scény v Liberci. Patří...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Habánová, Anna (Autor práce)
Další autoři: Pomajzlová, Alena, 1955- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2012
Témata:
art
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/344573/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předložená práce se snaží přiblížit spolkovou činnost a tvorbu německy hovořících výtvarných umělců v Liberci v první polovině 20. století. K jejímu pochopení je nutná znalost souvislostí a vazeb, doposud zcela opomíjených, které předurčily meziválečný vývoj výtvarné umělecké scény v Liberci. Patří k nim mimořádný umělecký odkaz Heinricha Liebiega a s ním spojená problematika vybudování nového výstavního prostoru, který by odpovídal významu sbírky a města, aspirujícího na titul hlavního města německých Čech. To se odrazilo i v opakovaných pokusech o přesun německých tříd Akademie výtvarných umění z Prahy do Liberce v průběhu celé první poloviny 20. století. Významnou roli ve formování německy hovořících autorů v Československu počátkem dvacátých let zaujímala liberecká pobočka spolku Metznerbund, z kterého se v roce 1922 vydělila umělecká skupina Oktobergruppe. Třicátá léta, především jejich druhá polovina, byla spojena s politickými tlaky a propagandistickými výstavami, v nichž Libere
The dissertation focusses on social and art activities of German speaking artists in Liberec in the first half of the 20th century. To fully understand these it is necessary to consider the context and circumstances that have not been taken into account until now even though they were crucial for the evolution of Liberec art scene between the wars. One of them is the extraordinary art collection of Heinrich Liebieg and the related problem of a new art gallery construction, that would reflect the importance of the collection and also the ambition of the city, which considered itself the capital of German Bohemia. This ambition was also present in the repeated attempts to move the German classes of Academy of Fine Arts from Prague to Liberec in the course of the first half of the 20th century. In the early 20's the Liberec branch of the art group Metznerbund was important for the formation of German speaking artists in Czechoslovakia and in 1922 it gave origin to the art group Oktobergru
Popis jednotky:Vedoucí práce: Alena Pomajzlová
Fyzický popis:241 l. : il.