Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva

Předkládaná disertační práce se v obecné rovině zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje. V teoretické rovině jsou objasňovány základní přístupy a modely autoregulace a upřesňováno pojetí a definice metakognice jako dílčí složky procesu autoregulace. V empirické části byla navrhn...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Další autoři: Mísařová, Darina (Editor), Chalupa, Petr, 1945- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2009.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/40917/pedf_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předkládaná disertační práce se v obecné rovině zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje. V teoretické rovině jsou objasňovány základní přístupy a modely autoregulace a upřesňováno pojetí a definice metakognice jako dílčí složky procesu autoregulace. V empirické části byla navrhnuta a ověřena možnost diagnostiky úrovně osvojení autoregulačních dovedností u žáků druhého stupně zkladní školy. V druhé fázi výzkumného šetření byla dále experimentální metodou ověřována účinnost výuky spočívající v nácviku metakognitivních strategií a dodržování příslušných zásad. Hodnoceno bylo přispění této výuky k rozvoji autoregulačních dovedností. Detailním rozborem pedagogické reality a zaměřením pozornosti na extrémní případy byly charakterizovány faktory, které mohou mít vliv na zkoumaný proces nácviku metakognitivních strategií. Smyslem disertační práce bylo nabídnout námět pro přenesení problematiky rozvoje autoregulace do konkrétních úkolových situací v zeměpise tak, aby žáci .
In general the dissertation work is engaged in a problems of self-regulation and possibility of its developement. The main point of a theoretic part is explaining of basic accesses and self-regulating models and specifying conception and definition of metacognition as a partial component of self-regulation. In an empiric part our point is i) to diagnose a level of mastering self-regulate skills of second-degreed pupils on elementary schoul and ii) to attest a classwork by experimental way consisting in practice of metacognitive strategies and observance of relevant theses and to review its aid for self-regulating skills developement. By special pedagogic reality analysis and by targeting our care the extreme cases we define the factors which could have an influence on studied process of practice. Sense of dissesrtation work is offering theme for transfering problems of self-regulating developement into concrete work situations in geography so that pupils get oportunity to peep into th.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Petr Chalupa.
Fyzický popis:176 l.