Sdělování závažné diagnózy - analýza komunikace studentů medicíny s modelovými pacienty

Studenti lékařské fakulty (dále jen LF) mají v rámci pregraduálního vzdělávání málo možností nácviku komunikačních dovedností. Výuka je zaměřena na osvojování přírodovědeckých znalostí a technických dovedností. Praxe na lékaře ovšem klade požadavek kvalitní komunikace s pacientem a to zvláště v situ...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Sunková, Jana (Autor práce)
Další autoři: Vaculík, Martin, 1973- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2008.
Témata:
On-line přístup:Elektronická verze přístupná pouze pro studenty a pracovníky MU
Obálka
Popis
Shrnutí:Studenti lékařské fakulty (dále jen LF) mají v rámci pregraduálního vzdělávání málo možností nácviku komunikačních dovedností. Výuka je zaměřena na osvojování přírodovědeckých znalostí a technických dovedností. Praxe na lékaře ovšem klade požadavek kvalitní komunikace s pacientem a to zvláště v situacích, kdy se jedná o sdělování nepříznivé zprávy, tedy zprávy, která má negativní dopad na další život pacienta. Takovou zprávou je např. onkologická diagnóza. Předkládaná práce vychází z analýzy sdělování diagnózy rakoviny prsu. Do role sdělujících vstoupilo pět studentů LF (3 ženy, 2 muži). Pacientka, které diagnózu sdělovali, byla modelová. Cílem výzkumu bylo zjistit strukturu rozhovorů a identifikovat prvky verbální komunikace, které studenti v situaci sdělování nepříznivé zprávy modelové pacientce použijí. Výsledkem výzkumu je zjištění, že studenti projevili v situaci sdělování nepříznivé zprávy modelové pacientce velice malý zájem o to, jakým způsobem sama pacientka svoji situaci hodn.
There are few opportunities for medical students concerning training of communication skills during their undergraduate education. Their education is aimed to scientific knowledge and technical skills. But the profession poses a claim of quality communication particulary in the situation of giving bad news to patients. Bad news is the news that negatively influences the life of a patient. This is for example the diagnosis of cancer. This diploma work is based on analysis of communication when bad news is given. In the roles of doctors were 5 students of medicine (3 women, 2 men). The patient was a model. The aim of the research was to identify s structure of conversation and to identify the elements of verbal communication used by students in the situation of giving bad news to the model patient. The finding of the research is that students showed little interest in how the patient understands and feels the situation. Students used mainly instrumental utterances. These are the utteranc.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Martin Vaculík.
Fyzický popis:93 s.