Generační perspektiva v soudobé české beletristické literatuře
Práce se pokouší identifikovat způsoby, jakým vybraná díla současné české beletristické literatury postihují rozdílné tendence v hodnotových orientacích, postojích, životních způsobech, či vzorcích jednání generace dospívající v před- a po-revolučním období konce osmdesátých let (a počátku 90. let)...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/102896/fss_m_a2/ |
Shrnutí: | Práce se pokouší identifikovat způsoby, jakým vybraná díla současné české beletristické literatury postihují rozdílné tendence v hodnotových orientacích, postojích, životních způsobech, či vzorcích jednání generace dospívající v před- a po-revolučním období konce osmdesátých let (a počátku 90. let) a příslušné rodičovské generace. Výchozí otázkou je míra a povaha reprezentace generačního zlomu ve studované beletristické literatuře. V této perspektivě práce analyzuje zejména beletristická díla Ireny Douskové, Jana Balabána, Terezy Brdečkové, Edgara Dutky, Jiřího Hájíčka a Petry Hůlové. Snaží se přitom zasadit literární reprezentaci generačního zlomu do kontextu klasické i soudobé sociologie generací (Mannheim, Gasset, Corsten, Giesen, aj.). Při tom si mimo jiné všímá, jak literatura postihuje vazbu dramatické historické zkušenosti na každodenní zkušenost a jednání, jak identifikuje pole jednání a zkušenosti, ve kterých se generační rozdíly artikulují a zvýznamňují (rodina, práce, politi. The paper try to identify the ways, how choosen czech beletristic books speak about different ways of understanding to values, life-styles or ways to behaving of adolescents and parent’s generations in the time before and after the rovolution in the end of 1980’s and the beginning of 1990’s. The main question is about level of representation of generation’s breakage in chosen beletristic literature. From this perspective, the paper analyze the belteristic works by Irena Dousková, Jan Balabán, Tereza Brdečková, Edgar Dutka, Jiří Hájíček and Petry Hůlová. The representation of generation’s breakage is situated to the context of classical and modern sociology of generations (Mannheim, Gasset, Corsten, Giesen, etc.). It is important to show the relationship between the dramatic historical experience and daily-based experience and behavior, also the subjects of investigation are the areas of experience and behavior, in which the differences among generations are articulated (the family, the. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Radim Marada. |
Fyzický popis: | 59 s. |