Shodné a rozdílné prostředí jako kontext pro zapamatování a vybavování z paměti
Cílem této práce bylo zjistit a odhalit vliv prostředí na vybavování z dlouhodobé paměti. Prostředí je rovněž chápáno jako vnější kontext. Práce se zabývá otázkou, jaký je vliv kontextu (tj. totožnosti a různosti prostředí ve fázi zapamatování a vybavování) na úspěšnost vybavování informací z dlouho...
Uloženo v:
| Hlavní autor: | |
|---|---|
| Další autoři: | |
| Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
| Jazyk: | Čeština |
| Vydáno: |
2008.
|
| Témata: | |
| On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/102892/fss_b/ |
| Shrnutí: | Cílem této práce bylo zjistit a odhalit vliv prostředí na vybavování z dlouhodobé paměti. Prostředí je rovněž chápáno jako vnější kontext. Práce se zabývá otázkou, jaký je vliv kontextu (tj. totožnosti a různosti prostředí ve fázi zapamatování a vybavování) na úspěšnost vybavování informací z dlouhodobé paměti. Zaměřuje se na rozdíly mezi tzv. „domácím“ a „školním“ prostředím. Navazuje na předchozí výzkumy, které se zabývaly vlivem vnějšího kontextu na dlouhodobou paměť. V práci je navržen model výzkumu použitelný pro identifikaci vlivu kontextu na zapamatování a vybavování učební látky (tj. identifikaci role kontextuálních vodítek v rámci paměťového procesu). Výzkum, který je založený na metodě experimentu má podobu písemného testování. Pro účely výzkumu byl vytvořen odborný text přiměřené obtížnosti, který vhodně reprezentuje přirozenou „učební látku“ (na středoškolské až vysokoškolské úrovni). Každému respondentovi byl tento text předložen v jeho přirozeném učebním prostředí (doma/. The goal of this study was to verify the influence of the environment on recalling from long- term memory (LTM). The environment here is conceived as an external context. This study deals with the question, what is the influence of context (the similarity and differences of environment in recalling and remembering) on the success of recalling from LTM. It focuses on the differences between, home/dormitory and school environment. It depends on previous researches, which investigated the influence of external context, on LTM. The study proposes suitable, experimental design for the identification of the influence of context with regard to remembering and recalling didactic material (identifying the role of context as a cue within the framework of the memory process). This research is based on an experiment which is established by a written test method. To begin, a suitable passage is given to the entire group of subjects as learning material to be studied in their usual, home environmen. |
|---|---|
| Popis jednotky: | Vedoucí práce: Miroslav Šipula. |
| Fyzický popis: | 92 s. |