Vrstevnický tlak a konformita jako podmínky vzniku šikany ve školní třídě
Vliv vrstevnického tlaku a konformity na rozvoj šikany ve školní třídě Pavla Ševčíková Tato práce zkoumá vztah mezi konformitou, vrstevnickým attachmentem a počátečním stádiem šikany, tedy ostrakismem, v období časné adolescence. Není však zjišťována celková konformita jedince, ale pouze jedna dílčí...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/181982/fss_b/ |
Shrnutí: | Vliv vrstevnického tlaku a konformity na rozvoj šikany ve školní třídě Pavla Ševčíková Tato práce zkoumá vztah mezi konformitou, vrstevnickým attachmentem a počátečním stádiem šikany, tedy ostrakismem, v období časné adolescence. Není však zjišťována celková konformita jedince, ale pouze jedna dílčí část, kterou je konformita vůči ostrakismu. Výzkumu se zúčastnilo 133 žáků sedmých a osmých tříd dvou českých základních škol. V rámci empirické části výzkumu byly užity tři metody. Metoda „Konformita vůči ostrakismu“, metoda „Prožívané vztahy s vrstevníky“ zjišťovala podobu vrstevnického attachmentu a ostrakismus byl zjišťován nominační technikou. Osoby, které dosahovaly vyšších skórů v rámci ostrakismu, měly také vyšší míru konformity vůči ostrakismu. Konformita je tedy jedním z důvodů, proč se žáci přidají k agresorovi a začnou také ostrakizovat. Adolescenti, v jejichž vztahu s vrstevníky převládala rejekce, dosahovali také vyšší míry konformity v oblasti ostrakismu. Čím více měli adole. Impact of peer pressure and conformity on expansion of bullying in schools Pavla Ševčíková The study deals with peer conformity of early adolescents in relation to their peer attachment and incipient stage of bulliying - ostracism. It is not investigate complete conformity. It is investigate only one part of conformity that is conformity to ostracism. Participants (N=133) was seventh- and eighth-grade adolescents from two Czech schools. Data were collected during one school lesson employing three methods: “Conformity to Ostracism”, “Experienced Peer Relationship” and sociomentric nomination. There was a positive correlation between ostracism and conformity to ostracism. It means that conformity is one of the reasons why adolescents take aggressor’s side and start to ostracism. The more friends adolescents had the more positive attitude to ostracims they had. There was also positive correlation between reject dimension from peer attachment and conformity to ostracism. Further research . |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jan Širůček. |
Fyzický popis: | 46 s. |