Rámce interpretace : (K interpretaci obrazů v odborných diskurzech a ve výtvarné výchově)
Dizertační práce Rámce interpretace je zaměřena na zmapování přístupů k interpretaci obrazů (v nejširším slova smyslu) v odborných diskurzech (teorie umění - dějiny umění, estetika a umělecká kritika; kritická teorie a kulturální studia) a v teorii výtvarné výchovy (a jejích didaktických aplikacích)...
Uloženo v:
| Hlavní autor: | |
|---|---|
| Další autoři: | |
| Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
| Jazyk: | Čeština |
| Vydáno: |
2007
|
| Témata: | |
| On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/124145/pedf_d/ |
| Shrnutí: | Dizertační práce Rámce interpretace je zaměřena na zmapování přístupů k interpretaci obrazů (v nejširším slova smyslu) v odborných diskurzech (teorie umění - dějiny umění, estetika a umělecká kritika; kritická teorie a kulturální studia) a v teorii výtvarné výchovy (a jejích didaktických aplikacích). V přehledu přístupů k interpretaci, interpretačních postupů a forem, jimiž se interpretace uskutečňují, se uplatňuje jak diachronní, tak synchronní pohled. Dizertační práce v první a druhé části kombinuje prvky přehledové a teoretické studie. V přílohách pak jde především o kvalitativní analýzu textů různého charakteru: konkrétních interpretací z odborného diskurzu, příruček z oblasti výtvarné výchovy zaměřených na zprostředkování umění, učebních osnov výtvarné výchovy. Poslední příloha je vyhodnocením výzkumného dotazníku zaměřeného na aktuální úzus práce s obrazy na gymnáziích. Cílem práce je poskytnout pokud možno komplexní východisko pro přehodnocení místa interpretace obrazů v kurikul. Dissertation thesis Frameworks of Interpretation (Rámce interpretace) is aimed on reviewing various approaches to interpretation of visual representations in specialized discourses (art theory - art history, aesthetics, and art criticism; critical theory, and cultural studies) and in the theory of art education (and its didactic applications). There are applied both diachronic and synchronic perspectives in the review of various approaches to interpretation, interpretation strategies and forms. The elements of both review and theoretical study are combined in the first and second part of the thesis. The Appendixes are aimed on the qualitative analysis of various texts: particular interpretations from the area of the specialized discourse, some art education textbooks, and art education curricular documents. The last Appendix brings the analysis of a research questionnaire that was focused on the recognition of the prevalent praxis of dealing with images at the secondary grammar schools. |
|---|---|
| Popis jednotky: | Vedoucí práce: Radek Horáček. |
| Fyzický popis: | 251 l. |